Wednesday, October 27, 2010

Itu sahaja yg mampu mummy berikan

Itu sahaja yg mampu mummy berikan, erm tajuk macam sedih kan....tp mmg ni saja yang mampu sy berikan, 2 jam dalam sehari bermain dgn darwish...

video
Beri la berapa kali sekali pon, mummy tetap akan lakukn buat Darwish, tanpa jemu....sebab mummy bkerja, mummy x dpt mandikn darwish, x dpt tengok mula2 darwish bjalan, x dpt masak kan utk darwish, x dapat buat kn susu panas utk darwish, x dpt dodoi kn darwish, x dapat jaga darwish sepenuh masa , x dpt peluk darwish bila darwish perlukan mummy dan yg paling mummy tkilan, mummy x dpt tngok darwish membesar dgn lengkap.

Tapi mummy akan hargai setiap masa & bg yang terbaik buat darwish pd mlm hari setiap hari.....

Harap darwish jd anak yang baik, dan jangan la darwish pertikaikan hal ni bila da besar nnt, sbb mummy sorng ppuan yg berkerjaya.

Tapi jauh disudut hati, nak sangat besarkn anak dengan cara kita sendiri, mungkin pada satu hari nanti, insyallah, rezeki di tangan allah, dia maha mengetahui, kita hanya merancang.

Sob....sobbb....sekian

Beriadah di sg. congkak

Ahad lepas, selepas sarapan kami bertiga trus ke sg. congkak, erm almaklum la saya kan duduk kt ulu langat :)
So x der la jauh sangat, saja jer nak bawak Darwish main air, bg dia kenal alam skit...
 Papa tiup smpai kempis perut papa...heheheh

mummy : Papa naper tikar kita kecik, ker mummy yg da smakin besar
Papa : Ok la tu, tikar ni je yg kita ada, (heehe nada cam sedih jer )

 Papa ni Darwish punya ker....
yeay....yeay.....
 Tapi akhirnya x pakai pon pelampung tu sbb air deras sangat...bahaya..

Papa jangan celup anak dlm air tiba2 tau, rendam kaki dia dulu, x ler dia terkejut sejuk...
Si kecik darwish suka sgt, mula2 rengek2...mungkin sejuk, tp lepas tu ok..


 Seronok nyer anak n bapak......mummy x join sbb malas nk salin baju, leceh la



Semakin lama semakin berani.........
Setelah 30min, tengok bibir darwish pon da jadi biru...
Sudah la sayang, lain kali kita datang lagi yea.......

ishhh malu la...naik je atas badan dia gigil2, tp nangis2 sbb nk mandi lg..ishh anak anak...nama pon baby kn
Pujuk2 pon x moh diam, maleh ler mummy nk layan, lama2 dia senyap sendiri, agaknyer apa la perasaan si kecik ni kn, mesti teruja coz dok tengok air yang banyak...

erm kita minum duluuuu....mata pon da kuyu...

naik jer keta trussss.....zzzzzzzzzzz.....
papa  : Cuba tengok nafas dia ok tak???
Papa tanya sbb darwish tido lena sgt smpi tak begerak langsung, takot la jugak kn :) hehehe

Bila Darwish da besar ni kira ok skit bwk jln dia ketempat2 mcm ni, Lepas ni bleh bawak Darwish p sunway Lagoon pulak yer papa....
So terisi jugak la aktiviti mingguan kitaowng, pjalan balik mummy spt p shoping Jusco kejap, Darwish n papa tido dlm keta...memang betul2 letih si kecik ni, smpi rumah sambung lagi tidur dlm buai smpi habis mummy masak, letih yer sayang berenang td heheheh

Sekiannn.........

Thursday, October 21, 2010

Oooo...balik kampung...

Jumaat yang lepas kami skeluarga balik ke kg Melaka, kali ni en. husban nk gerak malam hari jumaat, kata nya "puas skit balik melaka", saya pon Horey horey...sbb melaka hometown saya ehiks.

 smpi di sban jam 8.42

Sperti biasa kami akan singgah di ....

JUARA.....char kuew tiaw....mmg sedap layan char kuew tiaw kt sini, huh sedap.....
makan 3 special, 1 utk sy 2 utk en husban.....3 lg tapau utk orng melaka, 
Sejam selepas makan kami bergerak ke Melaka, mlm ni sejuk sgt, tukar kn baju si techik darwish sian coz kaki tangan dia sejuk, kita tukar baju yer sayang........

Lepas menyusu trus Zzzzzzzzzzzzzz..........
Kami selamat smpi jam 11.30, en. husban drive plan2 coz xnk rush2

Hari Ke - 2 ( sabtu )

Seperti biasa, balik ke melaka kami mmg x pegi mana2, istilah "balik kg utk berehat" bnyk kn masa beborak....beborak dan trus beborak....smpi anak mengemas pon x perasan, " mana si darwish ni?? "

oh kat dlm bilik mengemas rupa nyer, sejak da berumur sethn ni Darwish da bnyk x meragam, dia da pandai main sendiri...so mummy kurang tekanan skit heheh

Tadi anak ilang, mn plak laki aku pegi......cari punya cari, rupanyer......
kat sini rupanyer, dok layan perasaan sowng2, x panas ker syg oiiii....huh cuaca kt rmh mak mmg panas giler, lbih2 lagi rmh kami tepi sawah, siang2 pon kena pasang air-cond kalau x mmg x bleh tido

Malam tu kami ada jemputan susulan jemputan raya yg x smpt, rmh kwn lama sy si razif... kami sepejabat time kat EDA akitek dulu....
comel gak anak razif......
Siapa nama awak???( mungkin la kot bahasa diowng ni )
Yang best nya anak razif siap suap nasi impit ke mulut Darwish, so cute...

Borak punya borak smpi jam 10.20mlm....huish da lama x jumpa la katakan, semua citer psl ank n keje, topik pon da berubah, tak mcm time bujang2 dulu....sekejap jer masa berlalu, da 4 thn la kitaowng x jumpa

Hari ke - 3 (ahad)

Pagi lepas BF, tetiba ada usul utk ber picnic plak kat Pengkalan Balak ,angah x keje arini.....erm saya agak berat jugak nak bwk darwish ke laut, mmg x pernah sekali pon bawak, sbb darwish ni agak sensitif jugak tempat2 yang mcm tu, atas keyakinan yg di beri kn, sbb darwish pon da sethn kan....ok la kita cuba bawak...


 Erm nampak mcm ok jer, dia dok tenung ombak tu, lama tau hampir 45 min dia golek2 mcm ni......Syng Darwish ni x nakal, x mcm budak2 yg besar dia, mn bleh duk 1 tpt mcm ni jer, alhamdullilah lah dpt ank yg baek :)



Mummy darwish laparrrrrrrr.....nasib baek nenek bekal kan ubi keledek goreng...

Apalah angan ngan abg buat kat laki aku....hehehhe ada gambar sbnr tp en husban da warning jgn upload kata nyer malu....heheeh kes buli ni.....
Best gak la kami ber picnic walapon sekejap, darwish plak sporting x nangis...erm nnt mummy bwk lg yer...
Selepas 2 jam kami bergerak balik, jauh jugak tau, hampir sejam jugak pejalanan, Sampi2 je rumah, mak da siap masak, apa lagi balun...lauk ayam kampung masak kari n kicap.....pehhh sedap giler biler da laporrr..

Petang tu jam 5 baru kami bergerak balik ke kl, sbb nak tunggu mak buat kuih KOCHI utk kirim pada kakak kesyngku....
Pjalanan kami mengambil masa 3 jam....pecah rekod sbb dlm pjalanan darwish langsung x tido, mcm2 aktiviti yg dia buat, antaranyer.........








Jam 830 kami sampi rumah....alhamdulillah kami selamat sampi.....skejap jer rasa bercuti di melaka :(

Friday, October 15, 2010

Petua " bengkak susu"

Ni cerita semalam, aku kena bengkak susu, adushhh.... da lama da tak kena...
ni semua gara2 si techik darwish lena sgt tido smpi x bangun nyusu, penat sangat belajar jalan ler tu....
Sampi2 jer rmh ptg tu telefon kakak saya sbb dia sorng ibu yg pnah menyusukan anak jugak, mengadu kat dia psl sakit ni ler....

akak : Ko p bli sayur kubis, pastu tuam kt kwsn bengkak tu, biar smpi 2 ke 3 jam
saya : Tuam dgn air panas x ok ker???
akak : tuam air panas lambat, nampak kesan dia
saya : Ok , skrng jugak owng p bli

Dengan tidak berlengah2 sy p bli ni kt kedai yg berhampiran rmh.....
masak air.....coz saya still rasa mcm nk tuam gak sbb ada mommies yg bgtau kena tuam ngan air panas,
setelah di tuam, still x reda....sbb saya masih mcm x percaya yang kubis ni bole reda kn sakit saya,
Degil la kata kan, pastu saya cuba tuam dgn daun kubis pulak, sekelopak besar tekap kat situtttt....

Lepas 15 min, sy rasa reda skit....pastu cuba la pam....
ni la hasil nya....

Huh lega rasanyer, trus bengkak2 hilang, mummy2 kt luar sana kalau kena mcm saya bole la petua ni...
Memang MUJARAB......

Tuesday, October 12, 2010

Cubaan Pertama :)

Seperti yang diketahui, putera kesayangan saya ni tidor di dalam buai...
Buat julung2 kali nya, saya cuba tidor kan darwish tanpa buai pada malam hari jumaat n sabtu, ahad x buat sebab keesokkan hari nya saya bekerja takot ngantuk pulak.
Tidor yer sayang......

 Cara ni saya dapat dr seorang kawan, anak dia pon tidor buai jugak....

Langkah pertama :
1) Bentangkan TOTO / tilam
2) Padam kan semua lampu
3) Perlahan kan suara TV
4) Golek2 bersama anak

Terlentang..................

Kekiri.................

Kekanan n golek2, pusing2, duduk n baring semula.......Dari hujung toto ke hujung toto...

Macam mana darwish nak tido ni mummy, darwish da pening kepala da ni....Huwaaaaaaaa

Bukan senang jugak nak asuh anak tido tanpa buai, sian kat darwish.

Hari Jumaat : dari jam 9 - 11mlm
Hari Sabtu : dari jam 9 - 12mlm

Moh sayang mummy Popok.... Hampir 1 jam ler saya popok n nyanyi mcm2 lagu, baru Darwish .....
ZZZZZZZzzzzzzzzzzzz.........


 En Husban tersenyum jer bila mummy berjaya tidur kn darwish akhirnya, lps setgh jam tidor kt bawah, baru pelan2 angkat naik ke bilik atas.

Sok pagi bangun dengan gembira nyer....

Darwish dgn channel kegemaran nyer....Disney channel...
So cubaan pertama saya berjalan dgn lancar, nanti nak buat lg ujung weekend ni.....dgn harapan Darwish akan tidor tanpa buai. 

Bila Darwish da tido tanpa buai, bole la papa bawak kita jalan2 p Kota Kinabalu, papa da promise nk bawak........ cepat2 yer sayang biaser kn diri....